Untitled

IMG_8522_A

Milan Antić

11.-27.2.2016.

 

Zašto se izložba, kao i neki od izloženih radova, zove „Untitled“?

Milan: Može se reći da sam naslovom izožbe pokušao sam da dobijem neku vrstu pozitivnog proizvoda. Budući da su poetske smernice radova uspostavljene prilično spontano, dok je sama izvedba istih bila prilično intenzivna i nagla. Takav sistem rada je posledica više posrednih i neposrednih razloga, a jedan od njih bilo je i izmeštanje iz dotašanjeg studija u novi prostor (u zgradu Bigz-a). Ispostavilo se da je to bio konkretni okidač za promene za kojima sam do tada tragao. Tada je došlo i do konkretnih modifikacija i gibanja moje porecepcije, ličnih težnji i estetskih vrednosti. Moje dotadašnje sisteme građenja počeo sam da preispitujem i istovremeno urušavam, a na njihovim osnovama uspostavljao sam nove konstrukcije bez većih osvrtanja. Ta vrsta radikalizma se istovremeno pokazala i kao pogonsko gorivo za otkrivanje novih širina (po sistemu nema nazad). Ako zanemarimo doslednost u kontekstu bavljenja figuracijom, jasno je da je moj unapred uspostavljeni metod stvaranja, u odnosu na koncept, ostavljen kao prilično neodređen (raznovrsan, neočekivan, spontan) u datom smislu negativan. Tako da mi je na kraju bio neophodan još jedan, negativni činilac (factor) kako bi konačni proizvod postao pozitivan. Upravo sam tu vrstu matematičke određenosti pronašao u pojmu UNTITLED.


 

S obzirom na to da se izložba zove „Untitled“ i da su radovi ekspresivni i nenarativni, čini se da nam ništa nisi rekao unapred?

Milan: Pa može se i tako reći, mada ako probamo da iščitamo naslov, ipak možemo da dobijemo više različitih neposrednih značenja, a to uglavnom zavisi od onog koji čita. Budući da ceo, nazovimo ga, projekat ima ne samo ekspresivni, već i eksperimentalni karakter, tako da je konačna reakcija očekivana nakon njegove realizacie. U mom slučaju ovakvim pristupom postigao sam veću objektivnost, upravo jer sam se tokom samog stvaralačkog procesa u velikoj meri oslanjao na određenu vrstu introspekcije, odnosno na vrednosti koje će uslediti kroz samo izvođenje radova.

IMG_8509_A


 

Koliko ti je bitno izlaganje radova?

Milan: Mislim da je ono jako bitno, kako zbog gore pomenute reakcije, tako i zbog mog načina rada, budući da konstantno ažuriram svoje radove. Za mene je izložba znak da je došlo do nekog kraja ili početka. Izlaganjem radovi dobijaju formu koja je u odeđenom smislu završna i konkretna. S jedne strane, za mene to predstavlja neku vrstu preuzimanja odgovornosti u odnosu na istu, a s druge strane rasterećenje, budući da znam da sam napravio neku priču.

IMG_8533_A


 

A mišljenje publike?

Milan: Bitno mi je mišljenje publike. Smatram da ono čini bitan segment celokupnog procesa.


 

Na koji način si dolazio do motiva koje si prikazao na slikama?

Milan: Na ovoj izložbi dominiraju takozvani emoticons, koji su postali relevantno sredstvo kojim danas najčešće i najlakše iskazujemo emocije i čine sastavni deo virtuelnog vokabulara. To mi je jako zanimljiv fenomen, kako u smislu samog grafičkog indentiteta tako i u smislu komunikakcije, načina da se neka emocija prenese na najbrži i nakraći mogući način, neka vrsta vizuelnog slenga. Pride, koristim se određenim bazama fotografija screenshot-ova, isečaka iz novina, reklamnih materijala, najraznovrsnijeg sadržaja koje skidam sa Interneta. Kad dođe period kada krećem da slikam, ustvari krećem da pregledavam taj material i čekam da se ukaže određeno rešenje. Nakon što dobijem ideju kako bih određenu sliku iz određenog segmenta preveo u medij kojim se izražavam, dolazi do novog koraka, a to je samo slikanje i čekanje zadovoljavajuće situacije. Iz tog razloga imam dijapazon od veoma slojevitih građenja do rasterećenih svežih slikarskih vrednosti. Naravno tu je i konstantno referiranje na minule umetničke prakse, u ovom slučaju to je kombinacija figuracija pretežno iz osamdesetih i devedesetih, iz oblasti američkog neoekspesioniozma, italijanske transavangarde, nemačkog Neue Wilde, kao referiranje na savremene autore kao što su Gert i Uve Tobijas, Jonatan Meze, Tala Madani, Dejvid Šrigli, Vilhelm Sasnal, Kris Ofili, Džojs Pensato… I sve to u smeši sa zvukovima street art-a, stripa, dizajna…

IMG_8527_A


 

Kad slikaš, da li gledaš u predloške ili ih upamtiš?

Milan: Nekad gledam, nekad koristim sećanje, nekad izmišljam nešto novo u toku samog procesa, nekada jednu formu ponavljam više puta i tako svodim na elemente, zavisi od predloška i trenutka.


 

Na tvojim slikama se nalaze određeni motivi, ali su neke posle poprskane ili je nešto dodato sprejem itd. Da li se ove intervencije dešavaju slučajno ili ih planiraš?

Milan: Čim postoji određeni metod, što znači da je tu i neki plan, mada imam utisak da se najbolje stvari dese kada se taj plan premesti u podsvesno. Onda jednostavno plivam kroz materiju bez većeg otpora. Neki to zovu inspiracija, mada meni to zvuči malo idealistički i ofucano.

IMG_8524_A


 

Dešava ti se da se vratiš nekoj slici?

Milan: Ako izuzmemo slučajeve gde se stvar dogodi u tom prvom, takoreći planiranom naletu i to zadovolji određeni kriterijum, to ostaje finalna situacija. Ali uglavnom dolazi do vraćanja i trženja odeđenih vrednosti, to često zna da odvede daleko od početne ideje ali to čini ovu igru zanimljivijom.


 

Moj utisak je da su slike jezive, strašne, izgledaju mi kao unakažene forme. Da li ti je bio cilj da prikažeš tako nešto? Odakle to dolazi ako je tako?

Milan: Ne mogu konkretno da odgovorim na ovo pitanje, reflektujem ono sto osećam na sebi svojstven način i tu imamo i uzrok i posledicu, možda je to i najobjektivniji odgovor. Ne osvrćem se puno na estetiku tog tipa, više se trudim da zgrabim određenu suštinu, ukoliko je to moguće…

IMG_8528_A


 

Objasni nam deo izložbe sa crnom slikom i slikom sa Štrumfom?

Milan: To je moj omiljeni deo izložbe, možda i jedan od najboljih dokaza da je izlaganje veoma bitan deo radnog procesa i da na samoj postavci izložbe može da se dođe do novih polja, novih prozora. Takva je upravo bila i ova situacija, koja je se dogodila zahvaljujući Mići Kariću. On je dao smernice koje su nas dovele do datog rešenja i radovi su na kraju poprimili potpuno novi kontekst u odnosu na onaj koji je bio planiran sa moje strane. Tako da sad neke buduće radove planiram da vodim u tom smeru, da uspostavljam direktniji odnos prostora i slike.

IMG_8510_A


 

Za kraj, kako je iskustvo nastavnika slikanja uticalo na tebe? Da li si pormenio nešto u svom radu, otvorio nova pitanja za razmišljanje i kako na tebe utiče podučavanje mladih?

Milan: Naravno da utiče, nove generacije donose novu energiju i nova pitanja, trudim se da to razmenim za svoje iskustvo i time ostvarimo saradnju na obostranu korist. Od njih direktno zavisi i vrednost onoga što mi radimo (mislim na moju generaciju), kao što smo mi odgovarali na umetnke i profesore koji su nama predhodili. To je ciklični proces u odnosu na čiji intenzitet zavisi i nivo umetničke prakse u ovoj sredini. Uslovi za razvoj mladih umetnika su sve lošiji u našoj zemlji ako se osvrnemo nekoliko decenija u nazad, čak ni u mnogo razvijenijim sredinama nije bajka, iako su stvari postavljene drugačije, ali to nije razlog za odustajanje od umetnosti. U10 je pravi primer kako se ličnom inicijativom i zalaganjem prevazilaze barijere koje nameće sredina. Lično, verujem u generacije koje dolaze.


 

Razgovor vodila: Sanda Kalebić

Fotografije: Stefan Momirov


 

Biografija umetnika:

Milan Antić rođen 1984. u Beogradu. Diplomirao je 2010. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu u klasi profesora Gordana Nikolića. Trenutno je na doktorskim studijama na istom fakultetu. Član je ULUS –a od 2010. godine. Učestvuje na brojnim izložbama u zemlji i inostranstu. Zaposlen je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu u zavanju docenta za užu umetničku oblast slikarstvo. Dobitnik je više nagrada za svoj rad.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

w

Повезивање са %s